دوشنبه 10 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ آلاشت کجاست؟ | جاهای دیدنی آن (1402)

⚡ آلاشت کجاست؟ | جاهای دیدنی آن (1402)

⚡ آلاشت کجاست؟ | جاهای دیدنی آن (1402)


نویسنده: زهرا آذرنیوش
22 آبان 1401

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ آلاشت کجاست؟ | جاهای دیدنی آن (1402) جهت اجاره و رزرو



  • آلاشت را بهتر بشناسید :

آلاشت از شهرهای شمالی ایران و یکی از ییلاق‌های خوش آب و هوای مازندران است. این شهر زیبا در فصل‌های گرم سال به علت آب و هوای مطبوع و خنک، مقصد سفر بسیاری گردشگران محسوب می‌شود. در این شهر زیبا و سرسبز، زندگی مدرن و سنتی با هم تلفیق شده‌اند و تصویری نو و رویایی را خلق کرده‌اند. گردشگران از حضور در این فضا و تماشای چشم‌انداز اطراف آن لذت می‌برند. 

آلاشت از نمای دور

نمای دور از آلاشت

  • آلاشت کجاست؟

 آدرس : استان مازندران، بین سوادکوه و پل ورسک

آلاشت از دیدنی‌های شمال ایران محسوب می‌شود. آیا می‌دانید آلاشت دقیقا برای کجاست؟ آلاشت از مقاصد گردشگری و ییلاقی مازندران به شمار می‌رود و در منطقه مرکزی سوادکوه و در دامنه شمالی فیروزکوه واقع شده است. فاصله آلاشت تا تهران، حدود ۲۵۴ کیلومتر (4 ساعت) است و دسترسی به آن، به چهار ساعت زمان برای رانندگی نیاز دارد. فاصله این شهر زیبا تا ساری را حدود ۱۰۷ (2 ساعت) کیلومتر گزارش کرده‌اند.

طبیعت آلاشت

آلاشت زیبا


آلاشت علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز، خاصیت ییلاقی، بکر بودن، مناظر رویایی ژرف و خاصیت خاطره‌انگیزی آن، یک شهر تاریخی است. شهرت آلاشت تنها به ‌دلیل بکر ‌بودن و داشتن مناظر زیبا، بدیع و خاطره‌انگیز نیست؛ بلکه این شهر زیبا، یک شهر تاریخی نیز به شمار می‌رود. این شهر زیبا زادگاه رضاشاه پهلوی است. 

آلاشت زیبا

نمای دور از آلاشت

مسیر دسترسی به آلاشت :

مسیر دسترسی به آلاشت از تهران، با ورود به آزادراه تهران و حرکت به سمت جاده فیروزکوه آغاز می‌شود. پس از عبور از فیروزکوه، به پل سفید می‌رسید. با عبور از پل سفید و ورود به دوراهی آلاشت، به سمت چپ بپیچید تا بعد از طی ۴۰ کیلومتر و ۴۰ دقیقه رانندگی، به آلاشت برسید. در مسیر جاده، تابلوی راهنما شما را به سمت شهر هدایت می‌کند. 
در ورودی شهر آلاشت، یک دوراهی قرار دارد. سمت چپ دوراهی به شهر آلاشت، موزه مردم‌شناسی و روستاهای چرات و هلی‌چال می‌رسد. سمت راست دوراهی نیز به مسجد، شهرداری، امام‌زاده حسن، مخابرات و روستای زیحون ختم می‌شود.

مسیر دسترسی از تهران به شهر آلاشت

مسیر دسترسی از تهران به آلاشت

  • درباره آلاشت :

آلاشت شهری ییلاقی محسوب می‌شود که به علت آب و هوای خوب و طبیعت زیبای آن، مورد توجه گردشگران است. واژه آلاشت از واژه‌ای یونانی گرفته شده و به معنای «آشیانه عقاب» به کار می‌رود. علت انتخاب این نام برای منطقه، ویژگی کوهستانی بودن آن و عقاب‌هایی است که در کوه‌های آلاشت آشیانه می‌ساختند.
طبیعت‌گردانی که به این روستا می‌روند، با برپایی کمپ در شب، به تماشای آسمان زیبای آلاشت می‌نشینند تا از تماشای پرواز عقاب‌ها بر فراز آسمان این منطقه لذت ببرند. 

نمای دور از شهر آلاشت

شب های رویایی آلاشت


شهر آلاشت محله‌ای تاریخی دارد که مردم محلی به آن، محله «پهلوان خیل» می‌گویند. این محله جایی است که خانه پدر رضاشاه پهلوی در آن قرار دارد. خانه‌ای که رضاشاه در آن متولد شد. این خانه درحال حاضر، با گذشت زمان، به موزه مردم‌شناسی آلاشت تبدیل شده است. 
رصدخانه و مسجد امام‌ حسین(ع) آلاشت، از دیگر جاهای دیدنی شهر هستند. این رصدخانه در ارتفاع قرار دارد و برای دسترسی به آن، باید پله‌های زیادی را بالا بروید. این رصدخانه، تنها رصدخانه شمال ایران محسوب می‌شود. 

رصد خانه آلاشت

رصدخانه آلاشت


آلاشت را بهشت منجمان هم می‌نامند. ویژگی اقلیمی این روستای زیبا به علاوه ارتفاع زیاد آن از سطح دریا، آسمان بدون غبار و عدم آلودگی هوا آن را به بهشتی برای حضور منجمان تبدیل می‌کند. 
محله کاربارتپه از محلات معروف آلاشت است که شب‌نشینی‌های آن شهرت بسیاری دارند. کوچه‌های سنگ‌فرش این منطقه برای پیاده‌روی مناسب هستند. 
آب آشامیدنی آلاشت از چشمه هری‌خامه تامین می‌شود. اهالی آلاشت براین باورند که این آب از چشمه‌ای مقدس سرازیر می‌شود و نوشیدن آن خاصیت درمانی دارد. 
رودخانه چرات را منبع آب دیگر آلاشت می‌دانند. این رودخانه زیبا از کوه‌‌های خوز و خوزنک پرخیان سرچشمه می‌گیرد.
تولید صنایع دستی، خدمات گردشگری، دامداری و گله‌داری از مشاغل رایج در آلاشت هستند. اهالی آلاشت به علت قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی، کمتر به کار کشاورزی اشتغال دارند. 

طبیعت آلاشت

طبیعت زیبای آلاشت

 

  • آب و هوای آلاشت :

آب و هوای آلاشت سرد است؛ زیرا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. میانگین بارندگی در این شهر حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌متر است. هوای این منطقه در فصل‌های گرم سال، به‌ویژه در فصل بهار و تابستان خنک و مطبوع است؛ اکثر گردشگران در این فصل‌ها به آلاشت سفر می‌کنند. 

زمستان آلاشت

زمستان آلاشت

  • بهترین زمان سفر به آلاشت :

آب و هوای آلاشت در فصل بهار نسبتا سرد است. با نزدیکی به ماه‌های اردیبهشت و خرداد، هوای آلاشت مطبوع و مناسب می‌شود. بهترین زمان سفر به آلاشت، ماه‌های پایانی فصل بهار و اویل تابستان است. آلاشت در فصل تابستان آب و هوایی مطبوع و خنک دارد و زمان آن برای فرار از گرمای پایتخت و پناه آوردن به ییلاق مناسب می‌شود. 

پاییز آلاشت

پاییز آلاشت

جنگل‌های آلاشت در فصل پاییز، بسیار دیدنی و رنگارنگ هستند. هوا در این فصل رو به سردی می‌رود. اگر تاب تحمل سرما را دارید با مناظر زیبایی روبرو می‌شوید که نفس شما را می‌گیرند. 
دمای هوا در زمستان به طور محسوسی کاهش می‌یابد. برخی طبیعت‌گردان به علت علاقه به مناظر برفی و سفیدپوش شدن طبیعت آلاشت، در این فصل به این منطقه سفر می‌کنند. 

زمستان آلاشت

زمستان آلاشت

  • تفریحات آلاشت :

آلاشت جزو زیباترین جاهای شمال ایران است. چشم‌انداز سرسبز و تماشایی آن در ارتفاعات، هر گردشگری را جذب تماشای آن می‌کند. 

1- پیاده‌روی :

کوچه‌های تنگ و باریک؛ اما سنگ‌فرش آلاشت، بر زیبایی آن می‌افزایند. پیاده‌روی و قدم زدن در این کوچه‌های رویایی جزو تفریحاتی است که گردشگران از آن استفاده می‌کنند و لذت می‌برند.

کوچه پس کوچه های آلاشت

کوچه پس کوچه های آلاشت

2- تماشای طبیعت :

خانه‌های خشتی روستا و شیروانی‌های زیبای آن برای گردشگران جذابیت خاصی دارند. درختان آلو، سیب و گیلاس جزو جدانشدنی طبیعت این منطقه هستند. چشم‌انداز حرکت دام‌ها در طبیعت و چرای آنها توسط چوپانان از صحنه‌هایی است که هر گردشگری از تماشای آن حیرت می‌کند. 

آلاشت زیبا

آلاشت از نمای دور

3- گپ و گفت‌های شبانه :

محله کاربار تپه‌سر پیش از ورودی شهر آلاشت قرار دارد. این محله یکی از پاتوق‌های تفریحی گردشگران در فصل‌های گرم است. گردشگران به هنگام شب در این مکان جمع می‌شوند، با هم صحبت می‌کنند و از این سرگرمی جذاب لذت می‌برند. 

اقیانوس ابر آلاشت

اقیانوس ابر آلاشت

4- عکاسی از طبیعت :

طبیعت زیبای آلاشت و ییلاق تماشایی آن برای عکاسی مناسب است. مناظر طبیعت زیبای آلاشت در برخی جاها توصیف‌ناشدنی هستند و تنها با دوربین عکاسی می‌توان زیبایی‌های آن را ثبت و ضبط کرد.

طبیعت آلاشت

طبیعت زیبای آلاشت

5- اسب‌سواری :

اسب‌سواری از تفریحات ناب و رویایی آلاشت است. تعداد زیادی اسب در این ییلاق وجود دارند که در طول سفر می‌توانید از آنها استفاده کنید و لذت ببرید. دشت‌های آلاشت بهترین جا برای اسب‌سواری هستند. جالب است بدانید هنوز هم برخی از مردم آلاشت با اسب رفت و آمد می‌کنند. یادتان باشد این تفریح برای کسانی است که مهارت دارند؛ پس اگر مهارت ندارید اسب‌سواری نکنید. 

اسب سواری در آلاشت

اسب سواری در آلاشت

6- طبیعت‌گردی :

طبیعت ییلاقی آلاشت مناسب طبیعت‌گردی است. پیاده‌روی در دل طبیعت، پیک‌نیک، دوچرخه‌سواری در مسیرهای کوهستانی آلاشت، کوه‌نوردی و پیمودن ارتفاعات این طبیعت زیبا و رویایی از گزینه‌های تفریحی در طبیعت آلاشت محسوب می‌شوند. 

جاده آلاشت

جاده آلاشت

7- تماشای اقیانوس ابر :

اقیانوس ابری آسمان آلاشت یکی از زیباترین پدیده‌های این طبیعت ییلاقی است. تماشای منظره رویایی و کم‌نظیر این اقیانوس ابری زیبا، برای گردشگران لحظاتی رویایی را رقم می‌زند.

اقیانوس ابر آلاشت

اقیانوس ابر

 کمپ‌های شبانه :

برپایی چادر در شب و کمپ‌های شبانه از تفریحات مورد علاقه گردشگران در آلاشت است. برای برپایی این کمپ‌ها به چادر مسافرتی، زیرانداز، کیسه خواب، وسایل روشن کردن آتش و دیگر ملزومات سفر نیازمند هستید. 

کمپینگ در آلاشت

کمپینگ در آلاشت

  • جاهای دیدنی آلاشت :

آلاشت جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی زیادی برای عرضه به گردشگران دارد. با ما همراه باشید تا جاذبه‌های دیدنی آلاشت را به شما معرفی کنیم

  • جاذبه‌های تاریخی آلاشت :

محوطه تاریخی آلاشت :

معماری آلاشت بکر و دست نخورده باقی مانده؛ زیرا موقعیت جغرافیایی این کشور آن را از گزند دشمنان حفظ کرده است. محله قدیمی آلاشت که به محوطه تاریخی آن معروف است، بناهای خشتی عهد قاجار، موزه آلاشت و مسیرهای سنگ‌فرش آن را دربر می‌گیرد. این بافت تاریخی حدود ۷۰ درصد از شهر آلاشت را شامل می‌شود و به خود اختصاص می‌دهد. 

خانه موزه آلاشت

خانه موزه آلاشت

 خانه پدری رضاشاه پهلوی (موزه آلاشت) :

خانه رضاشاه پهلوی در شهر آلاشت یکی از آثار تاریخی معروف و زیبای این شهر محسوب می‌شود. این عمارت دوطبقه، حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد. این خانه در سال ۱۳۴۸ با عنوان «محله قدیمی شهر و اطراف زادگاه رضاشاه پهلوی» شهرت یافت. خانه رضاشاه با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار، به موزه مردم‌شناسی آلاشت تغییر کاربری داد. 
انواع ابزارهای ریسندگی، ظروف چوبی و فلزی، چراغ‌های نفتی، داس و تبر و چرتکه از دیدنی‌هایی است که در موزه مردم‌شناسی وجود دارد و برای گردشگران نمایش داده می‌شود. 

منزل رضاخان

خانه رضاخان

 رصدخانه آلاشت :

رصدخانه آلاشت که به رصدخانه آیت‌الله صالحی مازندرانی نیز شهرت دارد، اولین رصدخانه آماتوری در استان مازندران است که آن را با کمک شهرداری آلاشت، روی تپه این منطقه و زیر گنبدی با قطر چهار متر ساخته‌اند.
تلسکوپ ۱۴ اینچ از امکانات این رصدخانه است. آسمان‌نما، نرم‌افزارها، ترازوی نجومی، پوسترهای اخترشناسی، پوسترها، عکس، سالن همایش و اتاق رایانه از دیگر امکانات این رصدخانه محسوب می‌شوند. دو تلسکوپ قوی در این رصدخانه قرار دارد که آسمان پرستاره آلاشت را به وسیله آنها مشاهده می‌کنند. 
اگر قصد بازدید از این رصدخانه را دارید، پنجشنبه‌ها را انتخاب کنید؛ زیرا در این روز بازدید برای عموم آزاد است.

رصدخانه

رصد خانه آلاشت

 معبد دختر پاک :

معبد دختر پاک یکی از جاهای دیدنی آلاشت محسوب می‌شود. این مکان مقدس مختص خانم‌ها است. مردم محلی براین باورند که اگر آقایان به این مکان بروند، مارها به آنها حمله می‌کنند. این مکان را آرامگاه زنی از عصر ساسانیان می‌دانند که دارای مرتبه دینی بوده است. برخی براین باورند که این معبد، بقایای معبد آناهیتا است که در نزد مردم قداست بسیار داشت. 

معبد دختر پاک

معبد دختر پاک

 مسجد امام حسین :

مسجد امام حسین(ع) از مکان‌های زیارتی آلاشت به شمار می‌رود که در عصر پهلوی دوم ساخته شده است. این بنای مذهبی - تاریخی در شمال غربی شهر آلاشت، توسط حسین لرزاده بنا شد. 
مسجد امام حسین معماری ویژه‌ای دارد. گلدسته‌های زیبای مسجد، پلان‌های درون‌گرا، طاق‌نماهای جناغی و گنبد ۱۲ وجهی آن از زیباترین مساجد شمال ایران محسوب می‌شوند. این مسجد با مصالحی که دارد در اقلیمی کوهستانی بنا شده و برای هر گردشگری جذاب است.

مسجد امام حسین

مسجد امام حسین

  • جاذبه‌های طبیعی آلاشت :

موقعیت جغرافیایی آلاشت در ارتفاعات، سبب ایجاد اقیانوس ابر در آن می‌شود. این چشم‌انداز رویایی برای طبیعت‌گردان اهمیت بسیاری دارد. وجود کوهستان‌های تماشایی و جنگل‌های موجود در آن، طبیعت‌گردان را جذب این مقصد تماشایی می‌کند. روستای چرات، روستای لیند، رستم دکت، سد و دریاچه لفور و آبشار گزو نمونه‌هایی از این دست هستند. 

سد لفور

دریاچه لفور

روستای چرات :

روستای چرات در ۲۲ کیلومتری (30 دقیقه) آلاشت قرار دارد. این روستا با وجود غار، آبشار و چشمه‌ای که دارد از معروفترین دیدنی‌های طبیعی آلاشت به شمار می‌رود. حمامی با سابقه ۲۰۰ ساله در روستای چرات قرار دارد که برای بسیاری از گردشگران جذاب و دیدنی است.

روستای چرات

روستای چرات

روستای لیند :

روستای لیند به علت وجود بخشی از جنگل‌های زیبای هیرکانی، قدمتی چند میلیون ساله دارد. این روستا بخشی از روستای سوادکوه است و آب و هوای آن سرد و کوهستانی محسوب می‌شود. جمعیت شهر متغیر است. طبق آمار، حدود ۱۵۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. 
روستای لیند در مسیر سفر به آلاشت قرار دارد و روستایی گذرگاهی محسوب می‌شود. در این روستا منطقه‌ای با نام «تاب کرسر» وجود دارد که دیواره‌های سنگی آن بیشتر از ۱۰۰ متر هستند و برای صخره‌نوردی استفاده می‌شوند. این روستا مملو از پتانسیل‌های گردشگری است که باید برای آنها برنامه‌ریزی شود. 

روستای لیند

روستای لیند

رستم دکت :

رستم دکت، سنگی است که در نزدیکی یکی از روستاهای آلاشت به نام گلیون قرار دارد. به گفته داستان‌های قدیمی، رستم پهلوان شاهنامه، سنگی را به سمت دیوان پرتاب کرد. این سنگ که جزو جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود، مورد توجه گردشگران است. 

سد و دریاچه لفور :

سد و دریاچه لفور در فاصله ۸۷ کیلومتری (2 ساعت) آلاشت قرار دارد و یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران محسوب می‌شود. این دریاچه زیبا با درختان سر به فلک کشیده محصور شده است و زیبایی کم‌نظیری دارد. مسیر این بهشت زیبا، آسفالت نشده و خاکی است. این موقعیت، آن را از چشم گردشگران پنهان کرده و منطقه را بکر جلوه می‌دهد. 
فضای زیبای اطراف سد و دریاچه لفور به علاوه سرسبزی و طراوت آن، زیبایی دریاچه را دوچندان می‌کند. تصویر دریاچه لفور بین درختان سر به فلک کشیده و مه گرفته با اسب‌هایی که در حاشیه آن می‌چرند، جنگل را به صورت تابلوی نقاشی درمی‌آورد که چهره‌ای رویایی دارد. 

دریاچه لفور

سد لفور

 آبشار گزو :

آبشار گزو از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به آلاشت است. این منطقه دو آبشار دارد که ارتفاع یکی از آنها پنج متر و ارتفاع دیگری را ۴۳ متر در نظر گرفته‌اند. ارتفاع زیاد آبشار گزو آن را به زیباترین چشم‌انداز منطقه تبدیل می‌کند. 
حوضچه‌ای در پایین آبشار قرار دارد که خنکی آن در روزهای گرم تابستان، روح و جسم را جلا می‌دهد. امامزاده سه برادران گزو در مسیر دسترسی به آبشار قرار دارد.
پل ورسک نیز در مسیر دسترسی به آلاشت است و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های نزدیک به آن محسوب می‌شود. 

آبشار گزو در آلاشت

آبشار گزو

سوغات آلاشت :

جاجیم، جزو صنایع دستی اصلی شهر و سوغات آلاشت محسوب می‌شود. جاجیم که نوعی زیرانداز دورو است، توسط زنان شهر بافته می‌شود و در مغازه‌های کوچک قابل دسترسی است. میوه‌ها، پنیر خیک، شیر، ماست محلی، کره و گیاهان دارویی از دیگر سوغاتی‌های آلاشت هستند. 

پنیر خیکی

پنیر خیک

خانه صنایع دستی آلاشت یکی از جاذبه‌های منطقه است که سوغات و صنایع دستی آلاشت در آن عرضه می‌شود. جوراب و چادرشب نوعی از سوغاتی‌هایی هستند که در این خانه صنایع دستی به گردشگران عرضه می‌شوند. 

جاجیم

جاجیم

شکم‌گردی در آلاشت :

در سفر به آلاشت از صرف غذاهای محلی این منطقه غافل نشوید. غذاهایی که طعم لذیذ آنها تا مدت‌ها از خاطرتان نمی‌رود. دیس‌کبابی، سبزی پلو با گردو، ورساق، کنس نون، کئی پلا و شیش‌انداز از غذاهای معروف آلاشت هستند که گردشگران از خوردن آنها لذت می‌برند. 

کئی پلا

کئی پلا

اقامت در آلاشت :

برای اقامت در آلاشت، از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در آلاشت، اجاره ویلا در آلاشت، کلبه‌های چوبی، خانه‌های روستایی و برپایی کمپ استفاده کنید. انتخاب هریک از این موارد، طبق سلیقه و بودجه شما تعیین می‌شود. 

کلبه چوبی در آلاشت

ویلا درآلاشت

با انتخاب اقامتگاه‌ در آلاشت و کلبه‌های چوبی آن برای اقامت، شانس استفاده از غذاهای محلی آلاشت در محیط‌هایی سنتی و باصفا را دارید. شیش‌انداز، دیس کباب، خورش فسنجان و غذاهای دیگری از این دست، منوهایی هستند که استفاده می‌کنید و لذت می‌برید. 
شهرداری آلاشت با هدف توسعه گردشگری، ویلاهایی را بنا کرده است که در قالب سوئیت‌های معمولی و مبله به گردشگران ارائه می‌شود. 
اگر به عنوان یک طبیعت‌گرد قصد اقامت در اقامتگاه‌های آلاشت را دارید و علاقه‌مند به برپایی کمپ هستید، منطقه‌های مجاز برای برپایی کمپ در شهر وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

اقامتگاه بوم گردی در آلاشت

اقامتگاه بوم گردی در آلاشت

هیچ هتلی در آلاشت وجود ندارد. پس بهتر است در سفر این شهر به فکر اقامت در هتل نباشید.
سفر به آلاشت و تماشای زیبایی‌های آن برای هر گردشگری جذاب است. سفر به شهرهای شمالی ایران و تجربه زیبایی و لطافت طبیعت آن، خاطراتی به یادماندنی را برای گردشگران و طبیعت‌گردان رقم می‌زند.
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ